Het is ieder jaar weer een feest om nieuwe producten te ontwikkelen. Doen waar je blij van wordt, en visie voor hebt. Kansen zien en er helemaal voor gaan. Toen ik jaren geleden het idee kreeg voor een goede zakelijke agenda, had ik geen vermoeden dat de Business Agenda, die voor het eerst in 2017 uitkwam, meteen elk jaar zo’n succes zou zijn.
Maar daar waar succes is, zitten ook soms dingen tegen. De Business Agenda 2020 heeft twee keer een productiefout gehad – ondanks een herdruk – en dat heeft consequenties voor de hele keten; van koper tot winkels. (Als je dit blog al hebt gelezen rondom de herdruk, klik dan hier)
Ik deel erover in dit artikel, om naar te kunnen verwijzen, de context te duiden én tot slot een oplossing te bieden.
Wat is het fantastisch om te merken dat er zoveel vrouwen zijn als ik; die een mooie agenda willen gebruiken die handig is, superveel ruimte biedt, typografisch stijlvol is en veel luxe details heeft. Ik heb ‘m destijds ontworpen, omdat ik geen passende agenda kon vinden die aan mijn wensen voldeed.
Kwaliteit tot in de kleinste details
Maar daar waar het enthousiasme begon, werd ook de keerzijde voelbaar. Het kost ieder jaar veel tijd om alles te ontwikkelen. Van het ontwerpen – dat is het állerleukste, maar helaas slechts een fráctie van alle tijd die ik in dit product stop – tot de offertes aanvragen, van het inkopen van drukwerk, tot en met het uitzoeken van het juiste papier en het kiezen voor de kleur van het elastiek. Wist je dat zelfs de kleur van het goudfolie vele tinten heeft om uit te kiezen? Maar dit is ook leuk als je kritisch bent en van details houdt: het gaat om een zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk product ontwikkelen voor jou.
Daarnaast ook nog het contact met boekwinkels, de gesprekken met vertegenwoordigers, het promoten op onze eigen kanalen, de webshop, productfoto’s maken, de logistiek van de voorraad, de wholesale-organisatie; alles doen we zelf, in eigen beheer. Het is een tijdrovend proces, en iedereen die in eigen beheer weleens een boek heeft uitgegeven, zal dat beamen.
‘Ik voel me geroepen om mooie dingen maken, te inspireren, de wereld stijlvoller en een beetje zachter te maken. Niet om te organiseren, politiek te bedrijven en problemen van een ander op te lossen.’
Bij dit omvangrijke proces, vraag ik me af en toe af of ik dit het allemaal wel waard vind. En ja, mijn conclusie is ieder jaar weer dat ik ervoor ga, met de mensen om me heen die zich hier óók zo hiervoor inzetten, want we doen het samen. Maar dit jaar, in het najaar van 2019, werkte de wet van Murphy. In de levering van de Vrolijk Agenda’s en productie van de planners gingen al dingen mis (wat overigens allemaal is opgelost), maar een productiefout, in twee oplages van de Business Agenda, geeft wel heel veel pech.
Fouten maken – wat mag het kosten?
We zijn ons bewust van het feit dat in alle schakels van het uitgeven dingen fout kunnen gaan, het blijft tenslotte mensenwerk. Maar dat er zóveel fout gaat, is niet meer leuk. Het doet iets met me. Ik heb nog nooit zo op het punt gestaan om te zeggen dat ik met het uitgeven stop. Het zet me aan het denken; wil ik hier volgend jaar weer zoveel tijd in stoppen? Ik voel me geroepen om mooie dingen maken, te inspireren, de wereld stijlvoller en een beetje zachter te maken. Niet om te organiseren, politiek te bedrijven en problemen van een ander op te lossen.
Uitbesteden of zelf doen
Waarom doe ik dat dan allemaal zelf, zul je je misschien afvragen? Omdat ik ook weet dat het veel meer oplevert dan via een uitgever een boek uitgeven. Ik ben kostwinner én niet voor niets ondernemer geworden; ik zie kansen, en geniet ervan die aan te pakken. Omdat ik uit ervaring weet dat uitgevers veelal klein denken, en vanuit de (kleine) prijs redeneren in plaats van vanuit de wensen van een koper, zorgt dat ervoor dat ik als ontwerper-met-een-visie niet meer bij een uitgever pas. En ja, dat kun je ook eigenwijsheid noemen…
Authentiek zijn als ondernemer
Ik heb een droom van vrijheid, een grote visie, en dat lukt heel goed. Maar er is ook een keerzijde, en daar wil ik ook in delen. Als er fouten gemaakt worden zonder dat je er iets aan kunt doen, waardoor klanten ontevreden zijn, je omzet misloopt en zelfs extra kosten moet maken, dan is dat oneerlijk. Maar ook dat is de realiteit bij een mooi bedrijf. Niets menselijks is ons vreemd. Het is gewoon hard werken, doorzetten, vallen en weer opstaan. Tegenslag ervaren.
‘Essencio staat voor ‘trouw aan jezelf zijn en eerlijk zakendoen’. Daar houd ik me aan vast, dat blijf ik doen en ook daarvan deel ik. Omdat het leven niet perfect is, en de business dus ook niet.
Essencio staat voor ‘trouw aan jezelf zijn en eerlijk zakendoen’. Daar houd ik me aan vast, dat blijf ik doen en ook daarvan deel ik. Het leven is niet perfect, en de business dus ook niet. We krijgen e-mails van klanten die ons raken, die denken dat we de boel voorliegen. Er gaan slechte reviews komen op ons merk, bijvoorbeeld online bij Bol.com, en weten dat we daar geen invloed op kunnen uitoefenen.
Maar het gaat me niet om het platte resultaat (de werkuren en de prijs). Het gaat me juist om relaties met mensen zoals jij. Jij hebt waarschijnlijk een agenda in gebruik, of bent winkelier, en leest daarom dit bericht. Jij zoekt hetzelfde gebruiksgemak en plezier van een agenda, net zoals ik dat doe, en zodat jij je bewust(er) wordt van je tijd. (Hier lees meer over onze missie.) En als boekverkoper wil je klanten blij maken met een goed product. En dáár hebben deze tegenslagen effect op.
Maar ik weet ook: het gaat erom hoe je er vervolgens mee omgaat. Bezit je veerkracht, raap je jezelf op en ga je weer staan?
En ja, na een poos mopperen, kies ik ervoor weer rechtop te staan. Het is díe positieve mindset van waaruit ik wil leven, werken en inspireren. Keer op keer. Kiezen voor de mooie en goede kant. Jij ook?
Productiefout Business Agenda 2020
De oplage van de Business Agenda 2020 had een productiefout in de binding. Doordat de ril mist (een vouwlijn bij de rug aan de buitenzijde van het omslag) valt de agenda niet zo open als eerdere jaren. Heel vervelend, want we hadden voor de 2020-editie bewust gekozen voor productie in Europa in plaats van China. We wilden graag zo dicht mogelijk bij huis produceren (milieu-overweging), én dezelfde kwaliteit blijven behouden, en dat was mogelijk.
Eerste oplage in herdruk, vanwege een productiefout…
Dat deed ons besluiten om begin oktober een herdruk te doen, om dit probleem te herstellen. Ook werd er gekozen om het papier te veranderen naar dat van voorgaande jaren (iets geler dan de eerste druk). Zo zou het probleem beter op te lossen zijn. Half november zou de Business Agenda weer verkrijgbaar zijn via ons, in de winkels en via Bol.com.
We keken er lang naar uit! En we hebben veel werk verzet om de goede herdruk bij álle Business Agenda-gebruikers te krijgen. De herdruk kreeg een nieuw ISBN-nummer om verwarring te voorkomen. Mensen die al een Business Agenda uit de eerste oplage hadden gekocht, boden we de mogelijkheid om de agenda om te ruilen in de winkel waar ze de agenda hadden gekocht. Winkeliers informeerden we dat consumenten hun gekochte agenda konden omruilen, en hoe ze dat konden aanpakken. Mensen die de agenda in onze eigen shop hebben gekocht, mailden we en kregen kosteloos een nieuwe agenda opgestuurd.
Tweede oplage: dezelfde productiefout…
18 november kwam de nieuwe, tweede oplage van de Business Agenda binnen in het magazijn. We hebben een paar exemplaren vooruit gestuurd gekregen naar ons kantoor in Harderwijk, om alvast te checken en te fotograferen. Deze exemplaren leken goed, in ieder geval beter dan de eerste oplage.
Iedereen die met smart op de nieuwe agenda wachtte (we kregen volop mails en telefoontjes wanneer de nieuwe agenda zou verschijnen), en de winkels die nieuwe agenda’s bestelden, hebben we direct vanuit het magazijn – nietsvermoedend –nieuwe exemplaren gestuurd. Al deze nieuwe Business Agenda’s zaten in plastic geseald, waardoor ze er superstrak uitzagen (normaliter werden ze los in een doos geleverd).
Voor het verwerken van onze webshopbestellingen op kantoor hadden we vele dozen staan, en maakten we er een heel aantal open voor onszelf en voor de nieuwe fotografie. En, zeer groot was onze teleurstelling: deze oplage is niet helemaal beter dan de eerste, behalve het papier dat anders is. Wat nu?
De tweede druk is ook te strak gebonden, waardoor de agenda nog steeds niet goed blijft openliggen. De dinsdagen en woensdagen zijn lastig beschrijfbaar. We zijn dus geen stap verder dan de eerste oplage. Maar wél heel veel uren werk verder, aan e-mails, telefoontjes, kritiek, vragen, organisatie en opnieuw verzenden…
Er staan geen fouten in deze agenda, het is puur een gebruikerservarings-ding.
Wat nu?
Tsja. Er liggen een paar duizend prachtige agenda’s te wachten om gebruikt te worden. De reacties op het omslag zijn lovend, veel mensen kijken ernaar uit om de agenda te gebruiken…
We proberen dit met alle veerkracht die we hebben te benaderen, maar geloof me, we zitten met de handen in het haar.
De Business Agenda is en blijft een prachtig, stijlvol en praktische agenda die je helpt om overzichtelijk je tijd in te delen. Met ruimte voor notities, je dankbaarheden en iedere week een inspirerende quote. Er staan geen fouten in, het is puur een esthetisch- en gebruikerservarings-ding. En voor 2021 krijg je absoluut de kwaliteit die je van ons gewend bent.
We twijfelden: hadden we het proces dan níét moeten delen? Dat voelde voor ons niet oprecht. We staan voor echtheid – en voor goede kwaliteit en een fijne gebruikerservaring. We geven liever toe dat er iets mis is gegaan, dan dat we doen alsof onze neus bloedt. Tegenslag hoort immers ook bij het leven.
We delen graag een oplossing met je, die toepasbaar is op beide oplages.
Hoe zorg je ervoor dat de Business Agenda 2020 wél goed blijft openliggen:
• Sla je agenda open, op ongeveer de helft.
• Vouw de beiden helften in tegengestelde richting naar elkaar toe: dus van kaft naar kaft, en verder dan je normaal zou durven.
• Herhaal dit een heel aantal keren, steeds op een andere plek opengeslagen.
Je zult wat gekraak horen, maar dit is nodig om de lijm van de binding wat losser te krijgen van het omslag. Zo kun je beter schrijven op de dinsdagen en de woensdagen in je agenda. Ook als je na je bestelling twijfelt of je de agenda wel echt wilt houden, mag je dit doen van ons. 😉 Succes!
De impact is groot en vraagt om acceptatie
Dit hele issue heeft grote impact voor gebruikers, winkels en onszelf. We moeten accepteren dat de agenda van 2020 niet de verfijnde kwaliteit biedt die we normaliter bieden. En dat veel agenda’s geen bestemming gaan vinden. Voor 2021 gaan we de kwaliteit absoluut weer maken zoals je van ons gewend bent. (En we hopen ook dat de drukker een belangrijke les heeft geleerd, namelijk: aan het begin van het traject toegeven dat je iets niet kunt – maar dat is een ander verhaal).
We kunnen onmogelijk iedere agenda-koper bereiken met dit bericht. Daardoor zullen er wellicht negatieve reacties komen, bijvoorbeeld online, bij Bol.com, een belangrijke partij voor ons. Wil je ons daarom misschien helpen door een positieve review te schrijven bij Bol.com, als je blij bent de nieuwe Business Agenda 2020?
We zijn je erg dankbaar!
Business Agenda 2020 voor winkels
Aan winkels hebben we eerder gedeeld dat consumenten de afgekeurde agenda’s kosteloos kunnen ruilen voor een nieuwe. Dat is nog steeds zo. We hopen dat winkeliers bij vragen en opmerkingen willen verwijzen naar dit blog, waarin we uitleggen hoe het komt, en waarin we uitleggen dat hij met wat forceren prima bruikbaar is.
Er zijn nu dus twee Business Agenda’s in omloop met twee verschillende ISBN-nummers:
Business Agenda 2020 eerste oplage (wit papier)ISBN 978 94 91808 51 7
Business Agenda 2020 tweede druk (geler papier) ISBN 978 94 91808 61 6
Heb je vragen of opmerkingen hierover, stuur dan een mail naar mij – Margreet – via uitgeven@essencio.nl
Onze wens voor jou met de Business Agenda 2020
Laten we vooropstellen dat onze wens voor 2020 (zoals we in het voorwoord van de Business Agenda 2020 beschrijven) voor jou onveranderd is:
What if the noise that keeps you from the important things would fade away?
What if the clutter around you would become invisible?
What if you’d stop caring about everyone’s opinion?
Then you’d grow, into your best self.
That is what we wish for you in 2020. Live for what’s important.
Grow into your happiest, strongest and wisest self.
Als team wensen we je een prachtig 2020!
Wil je vaker geïnspireerd raken met dit soort blogs? In onze nieuwsbrief bieden we je twee keer per maand inspiratie, quotes, reflectiemomenten, opdrachten en shoptips over natuur, onthaasting en klein geluk. En iedere eerste dinsdag van de maand ontvang je gratis inspirerende downloads met een (natuur)foto en quote. Meld je hier aan.